Wat ik gebruik om de bestellingen in te pakken
Het afgelopen jaar startte ik mijn webshop. Het is best een onzeker tijd zo midden in corona, maar het was ook de manier om vanuit huis te kunnen werken. Een webshop runnen vanuit huis is misschien ook wel de ideale manier om je werk te kunnen combineren met kleine kinderen thuis. Over een paar jaar kan ik de ochtenden werken als de kids op school zitten en nu werk ik vaak als de baby even slaapt en de jongens wat kijken. Zo heb ik even mijn handen vrij en heb ik tijd om bestellingen in te pakken. In dit artikel geef ik je een kijkje achter de schermen en vertel ik je wat allemaal gebruik om mijn bestellingen in te pakken voor de shop.
Een snelle printer
Misschien is een fijne printer wel het belangrijkste als je vanuit huis je bestellingen te verzenden. Bij printabout vind je een breed assortiment aan printers. Zo had ik zelf al jaren een printer staan, die telkens vastliep. Dan was de inkt weer op en op een dag reageerde hij zo traag dat ik wel tien keer op de knop printen moest drukken voordat hij eindelijk iets ging doen. Dit werkte echt ontzettend frustrerend, dus besloot ik dit maal voor een laser printer te gaan. Echt ideaal. Geen gedoe meer met lege cartridges of inkt dat uit vlekt omdat het nog niet is opgedroogd op papier.
Nu kan ik eenvoudig vanaf mijn telefoon kleurplaten printen voor de jongens, die zonder gedoe door de nieuwe printer worden geprint. De inkt vlekt niet meer, waardoor de jongens naar hartenlust kunnen kleuren en de inkt op het printer niet eerst hoeft te drogen. Het is dan ook ideaal om even snel een pakbon of factuur uit te printen voor je klanten. Dus dit is denk ik wel mijn tip: Wacht niet te lang met het vervangen van je printer, zeker niet als je net als ik niet veel tijd hebt om je shop te runnen en het vooral effectief wilt doen. Want veel tijd kwijt zijn, kost ook geld. Omdat je deze tijd niet aan andere dingen voor je webshop kunt besteden.
Labels printen
Naast dat het handig kan zijn om pakbonnen en facturen te printen is het ook ideaal als je zelf de verzendlabels voor de post kan printen. Dit scheelt je enorm veel tijd. Je hoeft niet meer in de rij te staan bij de post bijvoorbeeld. Ik gebruik hiervoor witte A4 stickervellen die gemakkelijk door de printer gaan, vervolgens knip in de verzendlabels uit en plak ze op de verzenddoosjes. Wat ook erg handig kan zijn is een labelprinter. Zelf heb ik een kleine versie, die ik veel heb gebruikt bij bestellingen op Etsy. Internationale adressen zijn vaak ingewikkeld en erg uitgebreid en dan bied een labelprinter echt een uitkomst. Geen lange adressen meer uittypen, maar met 1 druk op de knop rolt er een label uit met een mooi leesbaar lettertype. Opplakken en frankeren en klaar is kees!
Verzenddoosjes
Op mijn thuiswerkplek heb ik ook een kast ingericht met alle invulboeken die ik verkoop. Hier vind je ook alle kartonnen brievenbusdoosjes. Een handige tip hierbij is ook: kijk van tevoren even goed in welk formaat je producten passen. Zo voorkom je dat je de verkeerde maten besteld. Brievenbusdoosjes worden ongevouwen geleverd, waardoor je ze gemakkelijk kan opbergen. Zorg dat je af en toe even een stapeltje vouwt, zodat je wanneer er een bestelling binnenkomt snel je producten kunt verzenden. Dit scheelt een hoop tijd!
Cadeauzakjes en Stickers
Ik vind het erg leuk om niet alleen maar mijn producten kaal te versturen. En met kaal bedoel ik zonder een cadeauzakje of sticker. Voor de invulboeken heb ik verschillende cadeauzakjes die ik dichtplak met vrolijke sluitzegels. Daarbij gebruik ik ook nog vloeipapier en een bedankkaartje. En zo wordt het niet alleen voor mij, maar ook voor de klant een feestje om de bestelling uit te pakken! Ook dit heb ik allemaal geordend in de kast liggen. Een stapeltje met invulboeken, een stapeltje cadeauzakjes en stickers. Je zou er zelfs voor kunnen kiezen om een inpakstation te maken. Zodat je alles al op een tafel hebt klaarliggen.
Ik hoop dat je het leuk vond om ze even een kijkje te krijgen achter de schermen van mijn webshop!