Leestijd: 5 minuten

Wat waren jouw dromen toen je jong was? Wat waren de dingen die je graag wilde bereiken? En heb je dit ook bereikt? Zie jij het onverwoestbare meisje nog steeds wanneer je in de spiegel kijkt? Of ben je een ander leven gaan navolgen dan de dromen en verlangens die je als meisje had? Confronterende vragen misschien als je je bedenkt dat je inmiddels een ander leven bent gaan leiden, andere keuzes hebt gemaakt of misschien zelf helemaal niet tevreden bent met waar je nu staat in het leven. Tegelijkertijd bieden deze vragen volgens Chrystal Evans Hurst een licht puntje, omdat je terug kunt gaan naar Het onverwoestbare meisje in jezelf wanneer je dit samen met God doet.

Fouten maken is niet erg

Chrystal groeide op als dochter van een dominee en iedereen had daardoor wel bepaalde gedachtes en verwachtingen over de keuzes die ze zou maken. Door het boek heen lees je haar strubbelingen met het leven en ook haar zoektocht naar haar eigen onverwoestbare meisje. Ze beschrijft hoe ze zichzelf weer terug vond en wat ze daarvoor deed. Stappen die je ook zelf kunt toepassen in je eigen leven.

Een van de dingen die Chrystal benadrukt in haar boek is dat verkeerde, onhandige keuzes erbij horen. Dat die keuzes gevolgen hebben, maar dat het daar niet op houdt. Ze hebben je gevormd tot waar je bent, maar dat wil niet zeggen dat het onveranderbaar is. Ze stelt in haar boek dat je samen met God op zoek kunt gaan naar de juiste weg samen met God. In dit boek beschrijft ze op een boeiende manier over de keuzes die ze gemaakt heeft, haar eigen koppigheid en haar groeiproces. Doordat de schrijfster zo open over haar eigen leven schrijft, is het ook gemakkelijker om als lezer na te denken over je eigen keuzes die je hebt gemaakt en maakt.

Kom in actie

Een andere punt dat ze regelmatig blijft aanhalen in haar boek is dat je zelf in actie moet komen. Dat de verantwoordelijkheid van je eigen keuzes en het leven dat je leidt bij jezelf ligt. God is erbij en houdt van jou, maar je moet zelf wel de stappen zetten om met je eigen leven aan de slag te gaan.

Het feit dat je dingen weet, betekend niet dat je groeit

Chrystal Evans Hurst

Chrystal beschrijft in de voorbeelden van haar eigen leven hoe ze zelf God leiding in haar leven heeft ervaren, maar dat ze daar ook zelf stappen voor moest zetten. Dat vind ik sterk aan dit boek. Niet alles ligt bij jou, maar ook niet alles ligt bij God. Doordat je samen met God met je leven aan de slag gaat, kan je leven iets moois en waardevols worden. Hierdoor kun je op zoek gaan naar het geen wat je echt zou willen en bereiken.

Aan de slag met dit boek

Je kunt Het onverwoestbare meisje lezen als een gewoon boek, door de stukken achter elkaar uit te lezen. Toch daagt de schrijfster je uit om na elk hoofdstuk de tijd te nemen om na te denken over jezelf. Te beginnen met een tekst die direct aan jouw gericht is, gevolgd door enkele vragen en een opdracht. Ook staan er diverse Bijbel verzen bij zodat je zelf door kunt lezen in de Bijbel.

Mijn les uit dit boek

Tijdens het lezen van dit boek begon ik ook mijzelf af te vragen welke keuzes ik anders had kunnen maken. Het boek liet mij vooral zien dat ik niet te streng voor mijzelf moet zijn. Als thuis mama met twee kleine kinderen en grootse dromen, kan het soms best lastig zijn om alle ballen in de lucht te houden. Er helemaal zijn voor onze kinderen, manlief en daarnaast bouwen aan je eigen creatieve carrière. Ik heb door het boek vooral geleerd dat mijn dromen er nog steeds zijn, maar dat ik er bewust voor heb gekozen om niet alles daarom te laten draaien.

Dat ik bewust de keuze heb gemaakt om elke dag bij onze kinderen te zijn en in de avonduren te werken of in het weekend aan mijn eigen creatieve carrière. En dat het goed is. Dat het niet anders hoeft en dat God daar ook bij is. Soms kan het namelijk best een gevoel van twijfel geven. Doe ik het wel goed zo? Moet ik de oudste niet na schooltijd naar bso sturen en de jongste naar het kinderdagverblijf zodat ik ook fulltime kan werken. Nee, het is goed zo. De keuze om zelf creatief te blijven en tijd te hebben voor mijn kinderen. En dat was een mooie ontdekking uit het boek.

Het onverwoestbare meisje is een boeiend boek dat je aan het denken zet. Het spoort je aan om opzoek te gaan naar je eigen dromen, wensen en verlangens die je ooit had en jezelf de vraag te stellen of je die ook aan het bereiken bent. Doordat Chrystal het telkens koppelt aan hoe God jou ziet, nodigt het boek uit om met jezelf aan de slag te gaan, zonder verwijtend te zijn. Het onverwoestbare meisje kun je vinden bij de christelijke boekhandels of je kunt het fysieke boek hier kopen.

Bewaar op Pinterest:

Hoi! Ik ben Lindi en dit is mijn blog. Ik houd van interieur, DIY, series, lezen, en planten stekken. Ook ben ik auteur van feelgood boeken. Samen met mijn man en kinderen woon ik in Culemborg.